Gebouwen laten spreken

Alexander Stragier is een jonge projection mapping artiest uit Roeselare die de kunst verstaat om architectuur tot leven te brengen aan de hand van licht en animatie. Wie er in 2016 bij was bij de eerste voorstelling van het Minus 05 belevingscentrum in Reningelst zag alvast een glimp van Alexanders talent. Maar deze ondernemer/kunstenaar heeft nog veel meer in zijn mars. Een gesprek.

De voorstelling van ons belevingscentrum in Reningelst moest een indruk nalaten. Zo hadden we ons voorgenomen. Bij een eerder bezoek aan het Lichtfestival in Gent leerden we de techniek projection mapping kennen. Qua indruk kon dat tellen, en dus gingen we op zoek naar een artiest die ons daarbij kon helpen.

Na een korte zoektocht leerden we Alexander Stragier kennen, een jonge, enthousiaste West-Vlaming die op zijn website al heel wat mooie projecten had laten zien. We vroegen Alexander om een audiovisuele voorstelling uit te werken die de aankondiging van ons Minus 05 belevingscentrum kon ondertsteunen. Het werd een project waarbij geprint fotomateriaal werd uitgelicht en geaccentueerd met een speciale projectietechniek. De foto’s sprongen als het ware uit het canvas. Klank en beeld vormden samen een uniek wauweffect en de reacties op de installatie waren lovend.


Minus 05, Reningelst (België), 2016

Projection mapping

3D projection mapping is een techniek die we kennen van de flitsende projecties op grote gebouwen. Maar in principe gaat deze techniek over het toevoegen van multimediale effecten op gelijk welk oppervlak, zolang het geen rechthoekig scherm is.


Projection mapping gaat over het toevoegen van
multimediale effecten op een oppervlak.


“In vergelijking met 3D projectie op gebouwen is een project zoals dat van Minus misschien kleinschalig, maar daarom niet minder complex,” aldus Alexander. “Zo’n foto is een volledige 3D ruimte die virtueel nagebouwd moet worden en de camera-eigenschappen moeten perfect overeen komen met die van de afbeelding.”


National Poetry Day Projection Mapping – Stadhuis Roeselare (België)

Ondernemer/artiest

Ondanks zijn jonge leeftijd (23) mag je Alexander Stragier gerust een expert ter zake noemen. Tijdens zijn humaniorajaren (economie en later kunsthumaniora) blonk hij niet bijster uit als student, maar dat gebrek aan ijver maakte hij ruimschoots goed in zijn persoonlijke projecten na school. Zijn hogere opleiding brak hij zelfs vroegtijdig af om zelf zijn eigen bedrijf te beginnen. Limen Visual was geboren.

Alexander: “Ik ben altijd al met animatie bezig geweest. Op mijn twaalfde maakte ik mijn eerste animatiefilm. Daarna experimenteerde ik met special effects en met een goedkope projector. Ik was altijd blij wanneer het examens waren, want dan was er geen les en had ik dus zeeën van tijd voor mijn eigen projecten.”

Een van Alexanders vroege projecten

 


Ik was altijd blij wanneer het examens waren, want dan
was er geen les en had ik zeeën van tijd voor mijn eigen projecten.


“Ik heb zo goed als alle vakspecifieke kennis aan mezelf geleerd door te experimenteren, hoewel ik wel naschoolse animatieopleiding heb gevolgd. In die tijd waren zaken zoals 3D projection mapping nog nieuw. Weinig mensen deden het en het was moeilijk om hierover kennis op te doen. Tijdens mijn opleiding multimedia aan de hogeschool vond ik het tempo te laag liggen. Daarom ben ik in overleg met mijn lesgevers uit de opleiding gestapt en met mijn eigen bedrijf begonnen. Ik was toen negentien jaar.”

Het creatieve proces

Alexander werkt voorlopig nog alleen. Voor hem is dat de beste optie. Hij hanteert een eigen werkwijze en een werkregime dat ver af staat van een typische 9 to 5. Zelf zijn tijd indelen en projecten bepalen, daar geniet hij van. Alexander is een perfectionist in hart en nieren, en altijd op zoek naar dat unieke beeld. Misschien was dat wel de match met Minus.

Alexander: “Ik heb wel stress en deadlines nodig. Niet alleen omdat ik soms traag op gang kom, maar ook omdat ik mijn installaties altijd wil blijven perfectioneren. Maar op een bepaald moment moet je beslissen dat je creatie goed genoeg is. Ook ‘kill your darlings’ maakt deel uit van het creatieve proces: ongeveer een derde van mijn werk gaat altijd de vuilbak in.”


‘Kill your darlings’ maakt deel uit van het creatieve proces:
ongeveer een derde van mijn werk gaat altijd de vuilbak in.


Alexander: “Het gebouw bepaalt in grote mate hoe de animatie er uit zal uitzien. Bij een klassiek of gotisch gebouw met veel beelden en decoratieve elementen leg je best vooral accenten met licht en kleur. Bij veel modernere, vlakke gebouwen kan je meer de animatie zijn werk laten doen. Een gebouw mag niet te donker zijn, want dan moet je zwaardere en duurdere projectoren inzetten. Maar verder zijn er niet veel technische vereisten.”

“Ik werk graag aan projecten waar klanten mij de volledige vrijheid geven. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Minus. Maar ik werk ook met klanten die al een concept in hun hoofd hebben. Het uitgangspunt is altijd het gebouw, de ruimte of het object. Pas dan bekijken we wat we met het thema of concept kunnen doen.”

Een projection mapping voorstelling opzetten is een samenspel van verschillende zaken. Het weer bij outdoor projecten, de techniek, inclusief software, projectoren en bijhorende technologie. Stresserend?

Alexander: “Misschien stress ik wel het meest op het technische aspect. Een kapotte kabel, een projector die het laat afweten… Er kan veel verkeerd gaan. Je kan natuurlijk voor alles back-ups voorzien, maar dan wordt het voor de klant wel erg duur. Gelukkig vormen grote technische problemen eerder een uitzondering en zijn bijna alle kleine problemen heel snel op te lossen.”

Inspirerende concepten

Alexanders portfolio groeit langzaam maar zeker. Onlangs werkte hij nog een prestigieus projection mapping project uit op het kasteel van Rumbeke voor de herdenking van de eerste wereldoorlog.

Alexander: “Het WO I project in Rumbeke was voor mij tot nu toe het grootste qua uitstraling. Ik hoop dat ik in de toekomst nog veel zulke projecten mag doen. Ik voel me nu ook klaar om de internationale toer op te gaan.”

Herdenking eerste wereldoorlog, Rumbeke (België)

Inspiratie krijgt Alexander van overal, maar meestal probeert hij niet te veel naar de concurrentie te kijken, omdat je dan onbewust dingen oppikt. Uniek blijven en vooral niet kopiëren is de boodschap.

 


Mijn ambitie: unieke concepten uitwerken,
waarbij de esthetiek en de inhoud heel sterk zijn.


 

Alexander: “Maar artiesten zoals de Nederlander Daan Roosegaarde bewonder ik wel, omdat die werkt aan visuele totaalconcepten die inhoudelijk ook ijzersterk zijn. Als ik dan toch één ambitie mag uitspreken, dan is het deze: net zoals Roosegaarde unieke concepten uitwerken, waarbij de esthetiek en de inhoud heel sterk zijn.”